TopLocal Recruitment Den Haag

TopLocal Recruitment
Nieuws, 3 juni 2015

Nederlander verkiest baan met inhoud boven meer salaris

Nederlander verkiest baan met inhoud boven meer salaris

Den Haag - Nederlandse werknemers verkiezen een baan met inhoud boven een functie met een hoger salaris maar met minder inhoudelijk perspectief.

Dit blijkt vandaag uit een wereldwijd onderzoek van netwerksite LinkedIn naar de houding van fulltime werknemers ten opzichte van de banenmarkt. Voor het onderzoek werden 20.931 werknemers ondervraagd, onder wie 678 Nederlanders.

Met name uitdagend werk, professionele ontwikkeling, toekomstperspectief en doorgroeimogelijkheden worden belangrijk gevonden door de ondervraagden. Nederlandse werknemers lopen minder warm voor een betere functietitel.

Hoewel Nederlanders internationaal bekend staan als 'zuinig' en op geld gericht, hecht slechts 16 procent waarde aan een betere beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat is opvallend laag, vergeleken bij het wereldwijde gemiddelde van 49 procent.

Gelukkig
Vier op de vijf Nederlandse werknemers is tevreden met hun huidige baan. Daarmee kent Nederland de meest tevreden werknemers ter wereld. Toch staat 81 procent open voor een nieuwe baan als er een mooie kans voorbij komt.

Employer branding
Voor bedrijven geldt dat ze moeten werken aan hun eigen merk, het zogenaamde brand. Wat bieden zij hun werknemers aan professionele kansen? Voor een aantrekkelijke werkgever is men eerder geneigd om in beweging te komen en de stap te wagen.

Focus recruiter
Recruiters moeten weten wat men belangrijk vindt in een baan. En dat is echt niet altijd meer salaris, tenminste als het een stap vooruit  betekent. Ook ontwikkelingsmogelijkheden, een opleiding of een kortere woon-werkafstand zijn belangrijk. De sociale media maken het eenvoudiger om een kandidaat te leren kennen en mee in contact te komen. Heb je daar als recruiter oog voor, dan vergroot dat de aantrekkingskracht.

Men is zich er steeds meer bewust van dat een professionele profilering en continue ontwikkeling bijdraagt aan toekomstige carrièremogelijkheden. En niet alleen in Nederland, dat is een wereldwijde trend. Zakelijk netwerken wordt door 38 procent gedaan, 35 procent werkt regelmatig zijn of haar LinkedIn profiel bij en nog eens 33 procent heeft ontwikkelingsmogelijkheden onderzocht, zoals het leren van een nieuwe vaardigheid. Door een duidelijke profilering van persoonlijkheid, competenties en ambitie beïnvloed je je eigen carrière pad.”

Volg ons via