TopLocal Recruitment Den Haag

TopLocal Recruitment

Waarom personal branding?
'Elk aanbod schept zijn eigen vraag’ is een bekende spreuk uit de economie. Als die ook voor mensen geldt, is personal branding voor iedereen van belang. Door jezelf als duidelijk merk aan te bieden, creëer je je eigen markt en je eigen mogelijkheden. De veranderende manier van werken in de huidige economie versterkt dit nog eens. Vroeger was personal branding nauwelijks van belang. Je werkte je hele leven voor één baas en promotie was grotendeels gebaseerd op dienstjaren. In de huidige tijd is de baanzekerheid veel lager en wordt er bijna van je verwacht dat je om de paar jaar van werkgever verandert.

Zelfinzicht
In bepaalde beroepen is personal branding extra belangrijk. Als consultant of verkoper speelt je imago natuurlijk een grote rol, maar ook in functies waar personal branding niet direct nut lijkt te hebben, is het op zijn minst een goede manier om tot zelfinzicht te komen.

Personal branding begint met zelfkennis. Wat wil je zakelijk en privé bereiken en wat is je levensdoel? Belangrijk om te weten is waar je warm voor loopt, wat je leuk vindt en ook waar je een hekel aan hebt. Als je weet wat je eigen merk is, weet wie je bent, wat je kunt en wat je wilt, dan is het tijd om je merk in de markt te zetten. Op zoek naar werk dat bij jou past.

Het ABC van personal branding
Bij het ontdekken en vaststellen van je eigen merk is het ABC van personal branding een mooi hulpmiddel: Apart, Betrouwbaar en Congruent. Apart, durf anders te zijn. Je wilt je natuurlijk onderscheiden van andere kandidaten. Je bent een van de velen en het is de kunst om duidelijk te maken waarom juist jij voor een bepaalde functie geschikt bent. Wees apart, wees origineel en niet bang om op te vallen, maar overdrijf het niet. Presenteer je cv als een persoonlijke brochure, leg de nadruk op je authenticiteit en unieke kwaliteiten om je te onderscheiden van concurrenten en collega’s. Tegelijkertijd moet je niet zo opvallend anders zijn dat mensen je niet begrijpen en blijf vooral jezelf! Betrouwbaar, jij als constante factor. Mensen willen op je kunnen bouwen. In je persoonlijke merk zit die herkenbare, constante factor, gecombineerd met professionaliteit. Zelfs een negatieve eigenschap kun je positief vertalen. Congruent, alles past. Alle onderdelen van jouw merk moeten congruent zijn, ze moeten met elkaar in overeenstemming zijn en elkaar aanvullen.

Tip: het grote Google gevaar
Het wereldwijde web is geduldig, ziet en onthoudt alles. Alles wat je op het internet achterlaat blijft zichtbaar. Een commentaar of het plaatsen van  afbeeldingen, het kan je blijven achtervolgen. Zorg dus ook dat je online uitingen passen bij je persoonlijke merk. Overdreven? Zeker niet, werkgevers zoeken vaak op internet om alvast een beeld te krijgen van een sollicitant.

Tip: ambitie uitstralen
Je bent ambitieus, je wilt hogerop. Hoe straal je dat uit? Je kunt ambitie het beste op een inhoudelijke manier zichtbaar maken, bijvoorbeeld door een opleiding of cursus te volgen. In plaats van werken aan je merk en wachten op een 'koper', kun je ook het heft in eigen handen nemen. Presenteer jezelf, bespreek je toekomst- en carrièrewens met TopLocal Recruitment.

Voor meer informatie en tips zie: www.toplocal.nl/tips

Volg ons via